Wat eten we nu best?

Ik vermeld het maar al te vaak in de gesprekken met jullie dat wij veel te veel koolhydraten eten dan goed voor ons is. We eten alsof we aan een marathon gaan beginnen terwijl we vaak gewoon naar onze bureau wandelen en daar een hele dag blijven zitten. Dat is een probleem. 

De kunst is om de balans tussen je eiwit inname, je vet inname en je koolhydraat inname te her-balanceren zodat je energie niet steeds uit dezelfde bron komt. Je lichaam verkiest uiteraard de energie afkomstig van koolhydraten omdat die het gemakkelijkst is en bovendien ook snel is. Dit is de energie die je nodig hebt om snel uit de startblokken te vliegen bij een loopwedstrijd. En toch halen de meeste mensen hun energie (calorieën) vaak uit hun brood, pasta, ontbijtgranen en meelproducten terwijl ze niet de activiteiten doen om de koolhydraten te verbruiken. Bijgevolg wordt het overgrote merendeel van koolhydraten omgezet in vetmassa.

VETTEN

Voor je lichaam zijn vetten de meest schone en efficiënt energiebron! Eiwitten daarentegen zijn je bouwstoffen. Zet in op deze 2 voedingsgroepen.

Het is uiteraard belangrijk om je lichaam de juiste vetten te geven. Je vetten kunnen voor of tegen jou werken. 

De verkeerde vetten geven een ontstekingssignaal aan je lichaam en worden gewoon opgeslagen als onderhuids vet. Ze zorgen op lange termijn voor een voedingsbodem voor cardiovasculaire problemen en kanker. Denk aan zonnebloemolie, koolzaad olie, pinda olie, margarines, transvetten, gefrituurde of gebakken dingen (chips en pizza bvb), sausen, dressings, geoxideerde oliën, dierlijke vetten van lage kwaliteit,... 

Gezonde vetten zoals omega-3 vetzuren daarentegen zijn life savers! Ze regelen alles in je lichaam. Van je hormonen tot je immuunsysteem toe, je huid, je vertering,... noem maar op. Een verstoorde vetzuurbalans ligt aan de basis van zowat alles waar wij last van hebben! 

Wat doen omega-3 vetzuren?

- Ze remmen van ontsteking

- Ze bieden bescherming tegen longschade (zelfs bij mucopatiënten! )

- Ze verminderen pijn

- Ze verminderen insuline-resistentie (denk diabetes) 

- Ze blokkeren de virus replicatie

- Ze regeneren hersencellen (denk dementie, adhd, depressie, alzheimer,...)

- Ze beperken schade door hart-en vaatziekten (denk beroerte, atherosclerosis,...)

- Ze verminderen oxidatieve stress (denk alzheimer, MS, Parkinson,...)

- Ze verbeteren opruim van beschadigde cellen. 

Denk als je eet dus aan omega-3 vetten uit vis, schaaldieren, lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, walnoten, avocado en uiteraard ook onze Ultra Omega 3 en Omega Zen. De omega-9 vetzuren uit olijfolie zijn ook gunstig, maar dienen goed gebruikt te worden : niet verhitten boven 50 graden, en licht- en luchtdicht bewaard. Best in metaal of donkere glazen flessen. 

EIWITTEN

Eiwitten vormen de bouwstoffen die onmisbaar zijn voor het lichaam, voor het aanmaken van bloedcellen, enzymen en hormonen en voor het onderhoud en herstel van de lichaamsweefsels. De behoefte bedraagt ongeveer 9 tot 11% van onze dagelijkse energie-inname. Dit komt overeen met 50 tot 80 g, afhankelijk van je leeftijd, geslacht en activiteitsniveau.

Eiwitten vind je zowel in dierlijke als plantaardige producten terug. Dierlijke eiwitten vind je in vlees, vis, eieren en uiteraard in onze shakes. Bronnen van plantaardig eiwit zijn peulvruchten, noten, pitten en zaden of onze vegan shakes.

Eiwitten kan je visueel voorstellen als een keten van verschillende blokjes: de aminozuren. In het maag-darmkanaal worden de eiwitten uit de voeding gesplitst in aminozuren om zo door het lichaam opgenomen te worden.

De meeste aminozuren kan ons lichaam zelf aanmaken, maar een aantal ervan moeten we uit onze voeding halen. Dit zijn de zogenaamde essentiële aminozuren. Eiwitten die zo veel mogelijk van deze essentiële aminozuren bevatten, zijn dus het meest interessant. Dierlijke eiwitten bevatten alle essentiële aminozuren in de goede verhouding, plantaardige eiwitten (uitgezonderd soja-eiwitten) niet. Door ze onderling of met dierlijke eiwitten te combineren, krijg je wel de nodige aminozuren binnen. Het handige aan onze shakes is dat je een grote combinatie aan essentiële aminozuren in 1 shake binnen krijgt.

KOOLHYDRATEN

Als je dan toch koolhydraten eet, is het belangrijk om de juiste koolhydraten te eten. Koolhydraten zijn normaal gezien verpakt in complexe structuren en vezels. Ze zitten vol micronutriënten. 

Welke koolhydraten bedoelen we dan? Diegenen die recht van de bomen en de planten komen dus, niet diegene die wij zelf verzonnen en bewerkt hebben. Ja hoor groenten en vooral fruit zitten ook boordevol koolhydraten.

RAAD VAN TANTE KELLY

Voed jezelf dagelijks met goede vetten en eiwitten die je lichaam effectief kan gebruiken! Wees matig met gluten, koolhydraten. Ban zoveel mogelijk toegevoegde suikers. Eet vaak biologische eitjes, dingen uit de zee, gebruik dagelijks zaden en pitten en geniet van een kwalitatieve olijfolie om je salade te pimpen. 


Hoe zit het nu met jouw voedingspatroon? Hoe oud/jong is jouw lichaam? Hoe zit het met jouw visceraal vet? Kom eens langs voor een gezondheidsgesprek en ontdek hoe gezonde voeding en suppletie jouw energie en jouw lichaam kunnen veranderen.



Wat eten we nu best?

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x